25 jaar KLINGEL in België

Het 25-jarig jubileum is een mooie aanleiding om zowel terug te blikken als vooruit te kijken. We hebben een gesprek met André Janse die KLINGEL België sinds 1996 leidt. 
 

Kun je iets vertellen over de oprichting van KLINGEL in België?

KLINGEL België ontstond in 1994 toen de KLINGEL-groep het bedrijf Concordia Mail overnam. Vestigingsplaats was aanvankelijk Turnhout. In 1996 verhuisde KLINGEL naar Antwerpen, waar we ook vandaag de dag nog gevestigd zijn. Aanvankelijk bestond het assortiment behalve uit kleding voor een groot deel uit huishoudelijke artikelen. In de loop van de jaren zijn we ons meer gaan toeleggen op mode, in het bijzonder damesmode. In de jaren negentig van de vorige eeuw kon via de catalogus schriftelijk en telefonisch worden besteld. Vanaf 2002 werd ook online bestellen via www.klingel.be mogelijk.


Wat is kenmerkend voor KLINGEL in België?

“Binnen het Europese KLINGEL-concern neemt België een bijzondere plaats in. In alle landen waar KLINGEL actief is, is onze voornaamste doelgroep vrouwen vanaf ongeveer 40 - 45 jaar. Wat opvalt is dat onze Belgische klanten duidelijk gesteld zijn op modieuze, stijlvolle kleding van goede kwaliteit. We zien dit bijvoorbeeld terug in het aantal verkochte mantels: Belgische vrouwen kopen veel vaker dan klanten in andere landen een nieuwe jas.
Ook op het gebied van retourneren nemen Belgische klanten een unieke plaats in: ze sturen het minst vaak artikelen terug – iets waar wij natuurlijk erg blij mee zijn! Ook leuk om te vermelden is dat wij ongeveer evenveel Franstalige als Nederlandstalige klanten hebben. 
Ons doel is om een breed assortiment mode van goede kwaliteit voor een schappelijke prijs aan te bieden. Onze collectie omvat daarom mode in uiteenlopende stijlen: van  trendy, elegante, klassieke tot sportieve mode. Bij het ontwerpen van onze mode is de pasvorm voor ons een heel belangrijk punt. We horen gelukkig vaak van onze klanten dat zij met name onze pasvorm erg waarderen. Ik ben ervan overtuigd dat dit een van onze succesfactoren is want een klant is pas blij met haar nieuwe jurk als die goed zit en dus mooi staat.”


Wat is de missie van KLINGEL?

"KLINGEL wil graag dé specialist zijn in mode voor alle vrouwen die midden in het leven staan. Vrouwen leiden vaak een druk leven omdat ze op veel verschillende gebieden actief zijn. Wij begrijpen dit en willen het vrouwen graag zo makkelijk mogelijk maken. Daarom bieden we behalve kleding ook een uitgebreide collectie lingerie, schoenen, sieraden en accessoires. Je kunt bij ons dus terecht voor een complete outfit. Voor het gros van onze mode geldt dat de maten van 36 tot en met 54 lopen. We hebben bovendien ook korte en (extra) lange maten. Ik kan dus oprecht zeggen dat elke vrouw op modegebied bij ons aan het goede adres is!"


Waarin onderscheidt KLINGEL zich van anderen?

"Het grootste deel van onze collectie bestaat uit eigen labels: Paola, Laura Kent en Dress In. Deze mode wordt exclusief voor KLINGEL gemaakt en is dus nergens anders te koop. Dat maakt onze mode uniek! Zoals al gezegd bieden we ook grote maten aan en last but not least zijn wij een van de weinige firma’s die nog catalogi uitbrengen. Dit doen wij natuurlijk niet zo maar. We leven weliswaar in een tijd waarin je alles online kunt regelen, maar het blijkt telkens weer dat  klanten, zowel jongere als iets oudere, het heel prettig vinden om op hun gemak door onze catalogus te bladeren. Natuurlijk zijn onze catalogi er zowel in het Frans als het Nederlands.”   


Hoe zie je de toekomst van KLINGEL?

"Ik verwacht dat we nog meer dan nu het geval is online gaan verkopen. Social media stelt ons in staat om in nauw contact te blijven met onze klanten, dat is heel positief. We zullen zeker catalogi blijven uitbrengen, omdat deze een grote toegevoegde waarde hebben. Telefonisch contact met onze klantdienstmedewerkers blijft eveneens ook heel belangrijk. We weten dat veel klanten het fijn vinden om persoonlijk advies te krijgen van onze medewerkers. De deskundigheid en service van onze medewerkers worden hoog gewaardeerd. Niet alleen door onze klanten overigens, maar ook door mij. Een bedrijf kan immers alleen succesvol zijn als het trouwe klanten en betrokken medewerkers heeft. Een goede service maakt het verschil en juist die hebben wij te bieden. Ik zie de toekomst daarom met veel vertrouwen tegemoet.”